Özet
COVID-19 Döneminde Öğrencilere Verilen WEB-Tabanlı Kesici-Delici Alet Yaralanmalarına Yönelik Eğitimin Etkisinin İncelenmesi
Amaç: Bu çalışmada, COVID-19 döneminde öğrencilere verilen WEB tabanlı kesici delici alet yaralanmalarına yönelik eğitimin etkisinin incelenmesi amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Yarı deneysel tasarımda olan bu araştırmanın örneklemini, araştırmaya katılmayı kabul eden 513 öğrenci oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen, sosyodemografik özellikleri sorgulayan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve kesici delici alet yaralanması hakkında bilgi düzeylerini değerlendiren form kullanıldı. Eğitim öncesi “Ön Test” uygulandı ardından WEB tabanlı eğitim sistemi üzerinden 40 dakika süren “COVID-19 ve Kesici Delici Alet Yaralanması” eğitimi gerçekleştirildi. Eğitim sonrasında “Son Test” uygulandı. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,63±2,08 yıl ve %75,4’ü kadındır. Katılımcıların %66,7’sinin hemşirelik öğrencisi olduğu, %42,7’sinin birinci sınıfta öğrenim gördüğü ve %92’sinin herhangi bir sağlık kuruluşunda çalışmadığı ve %94,3’ünün bu eğitimi gerekli bulduğu belirlendi. COVID-19 döneminde öğrencilere verilen WEB tabanlı kesici delici alet yaralanmalarına yönelik bilgilerinin sorgulanan ve araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan sorulara verilen eğitim öncesi ve sonrasındaki cevaplar istatiksel olarak anlamlı bulundu. Sonuç: Bu araştırmaya göre; kesici-delici alet yaralanmalarına yönelik yapılan eğitimin etkili olduğu belirlenmiştir. Eğitim etkinliğinin daha net bir çerçeveden belirlenmesi için öğrencilerin klinik ortamda gözlenmeleri ve prospektif çalışmaların yapılarak kesici delici alet yaralanmaları insidanslarının saptanması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
WEB tabanlı eğitim; Kesici delici alet yaralanmaları; Öğrenci